Middag: Biff

Vi storkoste oss med helstekt mørbrad igår, så nydelig! Ved siden av hadde vi fløtegratinerte poteter, stekt sopp og løk, og ovnsbakte tomater med hvitløk.



Å helsteke biff er kjempelett, så lenge man har steketermometer. Krydre først biffen med ønsket krydder. Igår hadde jeg pepper, einebær og allehånde i morteren og krydret biffen med dette, salt og fersk rosmarin. Det gir en deilig høstsmak på biffen.



Smelt smør i panna på medium-høy varme. Stek biffen kjapt på alle sider. Dette er strengt tatt ikke nødvending, men det gir biffen en penere stekeskorpe (kan bli litt blass hvis du bare stsker i ovnene), og dessuten får man satt inn biffen med litt smør som gir nydelig smak.


Legg biffen i en ildfast form, stikk steketermometeret inn i den tykkeste enden, slik at spissen på termometeret er omtrent i midten av stykket. Sett formen i ovnen på 175 grader. Jeg kan stille inn en alarm på mitt termometer (en billig sak jeg fant på Ikea) som piper når kjernetemperaturen i biffen er det jeg ønsker. For medium stekt biffkjøtt er 60 grader fin kjernetemperatur. Litt mindre for blodig, og mer for godt stekt, selvsagt :)

Når termometeret viser 60 grader (det tar 20-30 minutter avhengig av hvor tykt stykke ditt er) tar du formen ut av ovenen, fjerner termometeret og dekker stykket med folie. La stykket hvile i minimum 10 minutter. Dette er kjempeviktig! Kjøttet blir utrolig mye bedre når det får hvile etter steking, og kjøttsaften binder seg mer i kjøttet slik at du slipper kjøttsaft over hele benken når du skjærer kjøttet i skiver (been there done that!)

Mens kjøttet hviler kan man steke sopp og løk eller lage saus. Vi droppet saus igår. Syns det blir så sausete hvis vi har både saus og fløtegratinerte poteter.

Fløtegratingerte til to lager du enkelt ved å vaske (og kanskje skrelle) 3-4 poteter, skjære de i 3-4 mm tykke skiver og ha skivene i en kjele sammen med 1 ss smør og 2/3 boks fløte, samt salt og pepper. Igår slengte jeg oppi en del gressløk også. Når fløten er kokt opp heller du alt over i en ildfast form og setter formen i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter. Jeg gidder sjelden rive ost, men du kan selvfølgelig ha ost over hvis du vil :)


Jeg fant en herlig sak på Meny her om dagen, økologiske villtomater. Der var det små tomater i alle farger; rød, oransje, gul og grønn. Så hakket disse grovt før jeg hadde de i ildfaste former, presset over litt hvitløk og drysset over pepper. Disse satt jeg nederst i ovnen (den var jo full av poteter og kjøtt), og lot de stå der i omtrent en halv time.



Middagen igår var utrolig god, men hadde nok vært bedre med kantareller enn champignon til. Neste gang!

Har fått meg Instagram jeg også, lovlig sent kanskje :) Følg meg gjerne der @frokenmat, og på Facebook. Ha en strålende lørdag. Jeg gleder meg til premieren på Skal vi danse i kveld :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar