Meatless monday: Kikertburger med søtpotetparmesanfries

Jeg har fått helt dilla på disse burgerne, så utrolig godt! Og når de bare gjør godt for både kroppen og miljøet blir jeg litt ekstra glad! Kjøttproduksjon står for utrolig mye av forurensningen i verden, og vi har alle godt av å redusere kjøttinntaket. Vi har derfor veggismiddag 1-2 ganger i uka, noe som ikke bare er bra for kroppen og kloden, men også budsjettet. Det gjør ikke noe å legge litt mer penger i økologisk biff til helga, hvis man har spart inn litt tidligere i uka :D Glad ku = glad Frøken Mat
Dessuten er det så spennende å lage veggismat. Jeg har null erfaringer, så får absolutt testet kreativiteten på kjøkkenet!



Til 7-8 burgere trenger du
  • 1/2 pose kikerterter (ca 200 gram) bløtlagt over natten (eller du kan bruke hermetiske)
  • 2-3 fedd hvitløk
  • vann og/eller kaldpresset olivenolje
  • 1-2 ts fiberhusk
  • himalayasalt (dersom du bruker saltfritt grillkrydder)
  • grillkrydder
  • smør til steking



Mos kikerter og hvitløk med stavmikser. Jeg bruker kannen som fulgte med stavmikseren, så spruter det ikke så mye overalt :) Ha i fiberhusk, og nok vann/olje til du får en fast deig (kanskje litt tynnere enn medisterfarse om det hjelper noen). Lag boller og press flate på en fjøl. Krydre med salt og grillkrydder. Stek på medium-høy varme (jeg bruker 4 av 6 på min komfyr), til gyllen på hver side.


Til burgerne ble det søtpotetparmesanfries, inspirert av flotte Kristine. Del søtpoteter i staver og ha i en ildfast form. Ringle over olje og kvern over litt salt og pepper. Rist formen godt så alt blandes, og hver søtpotetstav er godt dekket av. Riv over parmesan, og bak i ovnen. Jeg hadde fries'ene på 175 grader i omtent 45 minutter på nederste rille.

Som burgerbrød ble det briks à la briksdronning Linn. Ha på godt med salat, tomat og løk, og selvfølgelig min nye ostefavoritt jeg har nevnt i dette innlegget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar