Bakst: Gresskarkrydderkake

Nå er det ikke lenge til Halloween, og det er lite jeg forbinder mer med slutten av oktober og Halloween enn gresskar. Etter at jeg flyttet for meg selv, begynte jeg å kjøpe et lite gresskar hver oktober som jeg graver ut kjøttet av og skjærer ut sinna ansikt. Like artig hvert år :)

I fjor kjøpte jeg derimot et stort gresskar, noe som resulterte i veldig mye mer gresskarkjøtt enn jeg trenger for å lage gresskarmuffins (E elsker disse, er årets høydepunkt for ham. Dere får oppskriften når det er Halloween). Så ifjor måtte jeg altså finne på flere ting å lage (let's face it, det er nok med 100 muffins i fryseren). Etter litt googling kom jeg over ett gresskarbrød, noe som var utrolig godt.


Nå har jeg lagd en sunn, sukkerfri og glutenfri versjon av dette gresskarbrødet, siden jeg fikk en boks med gresskarmos fra iHerb her om dagen. Til en liten brødform trenger du
  • 1 egg
  • 2 ss olje
  • 1/2 dl melk
  • 3 ss sukrin
  • 3 ss kokossukker
  • 2 ts bakepulver
  • 1/2 boks gresskarmos
  • 2 dl kikertmel
  • 1 ts kanel
  • 1/2 ts malt nellik
  • 1/2 ts malt muskat
  • 1/4 ts salt
Bland alt i en bolle til en glatt røre og hell i en liten brødform. Stek på nederste rille i 40-45 minutter på 175 grader. La kaken hvile litt før du forsyner deg, så den får satt seg.


Jeg lot kaken hvile minimalt, og nyter et rykende varmt stykke akkurat nå. Deilig med lørdag. God helg!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar