Meatless monday: Falafel

Første meatless monday her i huset var en kjempesuksess! SÅ god middag :D Lagde falafel etter denne oppskriften og serverte med grove pitabrød (oppskrift lenger ned), salat, agurk, tomat og yoghurt naturell. I tillegg ble det også nishimi butternut squash, inspirert av Coconut & Quinoa. Fant butternut squash til min store glede på Mega tidligere idag, så da måtte jeg bare prøve. Passet supert siden denne squashen er ganske fast, som gresskar.


Del squashen i båter og ha i en stor kjele med litt van (1-2 cm over bunnen). Ha over litt himalayasalt og småkok under lokk i en halvtimes tid. Dryss pepper over til slutt. Så saftig og mørt!


Pitabrød lagde jeg av dette
  • 1/2 l lunkent/varmt vann
  • 1 pakke tørrgjær
  • litt himalayasalt
  • 1 neve spirer (jeg brukte løkspirer)
  • byggmel
  • rugmel


Ha litt mel i en bolle og rør inn salt og gjær. Tilsett vann og spirer, og mel til du får en fin deig. Rull kuler (boller) ha på et brett, dekk til og sett til heving en halvtimes tid. Deretter presser du bollene flate, til pitabrød, og steler de på 175 grader i 8-10 minutter.


Batteriet på kameraet gikk litt inn i matlagingen, så har ikke noen underveis bilder idag. Nå blir det vannmelon og te :D

2 kommentarer:

  1. Kultkultkult! Meatless Mondays hadde jeg og kjæresten store planer om en stund, men det falt liksom fra hverandre. Vegetarmat er godt, da, så jeg sier ikke nei takk ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. E er ikke helt overbevist om detta, så har store planer om awesome vegetarmat framover. Jeg har null erfaring med dette også, hehe. Du får følge med ;)

      Slett