Middag: Nakkekotelett og grønnsaker

Idag er E ute med jobben, og jeg måtte derfor lage middag til én. Kjedelig... Men jeg fikk hvertfall lyst på noe grillmataktig, så da ble det stekt nakkekotelett med maiskrem, stekte aspargesbønner og bakt tomat, søtpotet og pastinakk.

  • en nakkekotelett
  • en tomat
  • en neve aspargesbønner
  • to skiver søtpotet, omtrent 1 cm tykke
  • en liten pastinakk
  • krydder: pepper, himalayasalt, paprika, cayennepepper
  • rapsolje
  • smør


Kutt grønnsakene i ønsket størrelse. Ha søtpotet og pastinakk i en ildfast form. Ha over pepper, cayennepepper og paprika, samt godt med rapsolje. Rist formen godt slik at krydder og olje fordels jevnt. Legg tomatbåtene i formen og ha over litt pepper. Bak i ovnen på 225 grader i 15-20 minutter.





Krydre koteletten med pepper og litt himalayasalt. Ha smør og rapsolje i stekepannen, ha varmen på omtrent to tredjedeler av maks. Jeg har på 4, maks er 6, på min ovn. Legg i koteletten. Når du snur koteletten, legger du aspargesbønnene i pannen. Stek videre til koteletten er ferdig. Server med BBQ-saus og maiskrem.


Maiskrem lager du enkelt av en halv boks maiskorn og en teskje youghurt naturell. Kjør dette i foodprocessor, jeg bruker den lille som kom med stavmikseren min.

Nå blir det mer jobbing, oppgavene skriver ikke seg selv, uheldigvis. På tide med en kopp te :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar