En kopp dampende lykke

Jeg elsker kaffe. Eller rettere sagt, jeg elsker GOD kaffe. Jeg kan være ganske kresen, og en kopp med sur kaffe hopper jeg helst over. For en stund tilbake leste jeg på Fitnessbloggen at kaffe reduserer sannsynligheten for depresjoner hos kvinner. I tillegg reduserer kaffe risikoen for brystkreft, den beskytter hjernen mot demens og Parkinson, man blir mindre utsatt for diabetes type II, og masse annet bra, ifølge iFORM. Er det rart jeg drikker mine kopper med kaffe med god samvittighet?


Men jeg trenger som sagt GOD kaffe. For tiden er jeg ekstra opphengt i vaniljekaffe. Jeg kjøper alltid hele bønner og kverner selv. Visste du at kaffebønner kun har en holdbarhet på omtrent 10 dager? Jeg leste det i kaffeboken lillebroren min fikk til jul for et par år siden, og ble ganske overrasket. Trodde kaffe holdt evig jeg... I kverna tilsetter jeg innimellom vaniljepulver, altså pulver av ren vanilje.


Til en halvliter kaffe kverner jeg to kaffeskjeer bønner og en halv teskje vaniljepulver. Så trakter jeg kaffe på vanlig måte, i min elskede røde Moccamaster. Nytes enten alene eller med noe godt, hvis jeg har. Så kan man fortsette å studere...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar