Hjemmekafé

Ble så inspirert av Linn og Købenkafeene, at jeg måtte lage meg litt hjemmekafé idag. Det er jo lørdag :) Har snekret sammen hasselnøttmelk og sunne brownies, mums!

Hasselnøttmelk:
  • 1 neve hasselnøtter (jeg la mine i bløt over natta)
  • 2 dl vann
Kjør hasselnøtter og vann i blender.



Jeg plasserte et kaffefilter i trakten min, slik at jeg får silt melken fra nøtterestene.


Brownies:
  • nøtterester fra hasselnøttmelk (eller bare en neve hasselnøtter)
  • 1 neve mandler
  • 2 dadler uten stein
  • 1 ss kakao
  • 10 dråper stevia sjokolade
  • 1-2 ts yaconsirup
  • 1 neve valnøtter
  • litt carob

Kjør nøttene i foodprocessor til de er finhakket. Tilsett dadler, kakao, stevia og kjør igjen. Deretter tilsetter du nok yaconsirup til at massen blir fast nok til å formes uten at det smuldrer opp. Bryt valnøttene i mindre biter, jeg gjør dette med hendene, eller du kan hakke de ordentlig. Bland de godt inn, eller så godt det lar seg gjøre :)


Nå kan du forme kuler eller hva du vil. Jeg tok lokket til kaffeboksen min, plasserte plastikk over og presset "deigen" til en fin firkant. Dryss litt carob over, jeg smurte den litt ut i tillegg men det er ikke nødvendig. Sett litt kaldt så deigen får satt seg. Jeg fikk to fine stykker, passe til meg og E. Dette er kjempemektig. så selv om det ser lite ut, er det mer enn nok!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar