Eplesyltetøy

Dette syltetøyet smaker søtt og syrlig av eple, herlig som pålegg eller til noe annet. Jeg bruker ikke søtning av noe slag, det er ikke nødvendig siden man koker ut all sødmen i eplene.


Til et medium stort glass trenger du
  •  2 epler (jeg bruker et rødt og et grønt, de grønne gjør syltetøyet litt syrlig og det liker jeg godt)
  • 1 kanelstang
  • 5-6 nellikspiker
  • 2 dl vann
Skrell eplene og del de ibiter. Ha alt i en kjele og kok på medium varme til vannet er borte, 45-60 minutter. Jeg setter kjelen på plata og lar det stå og kose seg mens jeg gjør noe annet. Ingen røring nødvendig i løpet av tiden det koker.


Ta ut kanelstangen og nellikspikrene og mos eplebitene. Jeg bruker potetstappemoseren og moser det ganske fint. Ha på glass, og avkjøl til romtemperatur på benken før du setter det i kjøleskapet. Holder i ukesvis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar