Yoga

Jeg prøvde meg på yoga flere ganger før jeg ble hekta. Første gangen jeg var på yoga, var jeg med min beste venninne. Instruktøren var nok av det mer alternative slaget, og vi holdt på å fnise oss ihjel hele timen. Ikke spesielt hyggelig kanskje.



Andre gangen jeg testet yoga, var når treningssenteret hadde besøk av en Nike-instruktør. Jeg gikk selvfølgelig på alle timene hennes, selv om en av de var yoga. Denne timen var fantastisk. Musklene mine har kanskje aldri dirret så mye som de gjorde på den timen. Jeg måtte prøve mer.

Jeg begynte å gå på timene til en av de faste instruktørene på treningssenteret. Hver fredag halv fire ble fast. Etter 2-3 måneder opplevde jeg at jeg var mye sterkere, mye mer fleksibel, og ikke minst, mer avslappet. Jeg ble ikke lenger irritert over lang kø på butikken, eller gamle folk som bruker evigheter på å finne fram alle 50-øringene sine. Jeg tok livet med et smil. Misforstå meg rett, jeg har alltid vært ei glad og blid jente, men lunta mi har vært ganske kort.

At alt dette skulle komme fra å trene yoga 75 minutter i uka overrasket meg (jeg var i en ikke-treningsfase, så yoga var alt jeg gjorde). Jeg som aldri har klart én eneste push-up klarte plutselig fem, uten at jeg hadde trent på det. De kanskje 10 minuttene som tilsammen ble brukt på avspenning i løpet av økta, har jeg oppdaget er fantastisk mental trening. Jeg klarer å "skru av" hjernen om kvelden når jeg skal sove. Får jeg likevel ikke sove har jeg nå et par teknikker jeg kan bruke, som faktisk virker.



Så hva skjedde fra fnising til hekta? Jeg skiftet syn på yoga; fra noe alternativt fra Østen, til statisk styrketrening og fleksibilitetstrening. Har du prøvd yoga og tenkt "TEIT!" underveis, prøv igjen med et styrketreningsfokus. Kanskje får du en helt ny opplevelse? Jeg har dessuten merket meg at det også er stor forskjell på instruktørene. Prøv flere instruktører og yogaformer for du avfeier treningsformen helt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar