Middag: Thailandsk rekesuppe

Jeg laget denne herlige suppa til middag idag, etter inspirasjon fra Helsekokeboken. Spicy og god.


Til to personer trenger du

  • 0.8-1 kg frosne reker
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 cm frisk ingefær
  • kokosolje
  • 1 boks kokosmelk
  • 1-2 gulrøtter
  • 1 paprika
  • 2-3 never sukkererter
  • 1-2 never babymais
  • karri, cayennepepper, salt og pepper
  • vann
Jeg koker først kraft på rekeskallet, og bruker det som væske i suppa, der blir så godt. Rens rekene og ha skallet i en kjele med ca 1 liter vann. Kok opp og la koke en stund, minimum 20 minutter. Siden jeg hadde god tid idag, lot jeg det koke i omtrent en time. Sil av vannet.



I en annen kjele freser du hakket hvitløk og ingefær i litt kokosolje. Deretter tilsetter du boksen med kokosmelk, kraft, krydder og grønnsaker. Smak til med krydder selv etter hvor sterk du vil ha den. Jeg brukte vel omtrent 1 halv ts cayenne og 2 ss karri. Vent med å salte til etter at du har hatt i kraften, siden kraften vil være litt salt.



Kok opp suppen og la koke i 5 minutter (til grønnsakene er møre). Trekk kjelen av platen og vend i rekene. La rekene trekke et par minutter før du spiser. Vi hadde hvitløksbrød ved siden av idag, siden det er søndag og sol :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar